Banen‎ > ‎

H0 2-Rail



Jarenlang bouwden veel leden aan hun modules, werkten de technische leden aan tal van technieken en aan het besturingssysteem RocRail. En zo ontstond een machtige 3 rail baan waar MGV trots op kan zijn. Maar met de groei van de club ontstond ook de behoefte aan meer differentiatie. Henk en Chris begonnen een paar jaar geleden met de bouw van een modulaire 2 rail baan, eveneens volledig digitaal aangestuurd door RocRail.

De baan is gebouwd naar Nederlands voorbeeld en is voor diverse tijdperken inzetbaar, dit levert een een mooie afwisseling van materieel op. 
Vanuit de grote stad vertrekken constant diverse personen-, en goederentreinen die via de kleine haven over de rivier naar het Zuiden afbuigt om vervolgens het heuvellandschap van Zuid-Limburg in te rijden. 

Een exacte kopie van station Valkenburg kenmerkt dit baangedeelte, maar niet alleen dit station verraadt dat je in het Zuiden des lands bent! Ook de Vaalserberg bekend van het drielandenpunt is aanwezig met een duizelend wekkend doolhof.
Vanuit het Zuiden trekken de treinen weer terug naar de Randstad om daar door de stad op te trekken en halt te maken bij het centraal station met aansluiting op diverse bus-, en tramlijnen.

In 2009 werd de 2 rail baan voor het grote publiek tentoongesteld en de jaren de jaren erop werd de baan steeds meer volwassen en bezocht meerdere grote en kleine modelspoorbeurzen waaronder de Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk en Euromodelbouw in Genk (B).

Begin 2013 werden er nieuwe plannen gemaakt voor een verdere uitbreiding met als thema de Rotterdamse spoorbrug 'De Hef' die volledig automatisch aangestuurd wordt en waarin ook een automatische fiddle yard in verwerkt wordt. Deze nieuwe uitbreiding had zijn primeur tijdens Eurospoor 2014 in Utrecht.


Vanwege de uitbreiding van 'De Hef' en de fiddle yard was het niet meer mogelijk om de kermis module aan te sluiten. Het bleef even stil maar na de tentoonstelling in Gangelt (D) in November 2014 was de kogel door de kerk. Een gedeelte van de randstad zou afgebroken worden en opnieuw opgebouwd worden met grotere boogstralen zodat meer ruimte voor het stadse aanzicht kan komen. De boog wordt komt wederom verhoogd te liggen volgens het voorbeeld van het luchtspoor in Rotterdam. De tram zal, net als het car-system, aansluiting gaan vinden via een nieuwe overgang module naar het kermis terrein. In 2016, tijdens de tentoonstelling in Goes, had deze module zijn primeur en trok veel belangstelling.

De kermis baan is zelf ook nog in aanbouw waar vele attracties, die veelal gepimpt zijn, en eigengemaakte kermis kramen zullen komen te staan. Deze kermis module is verder te bewonderen onder het kopje Kermis Baan op deze site





 
 

Portfolio

Download het portfolio van deze baan hier.(er wordt gewerkt aan een nieuw portofolio en zal binnenkort hier te vinden zijn.)


Foto's van deze baan of foto's tijdens Tentoonstellingen of foto's op Facebook